Universidades

Ciência, Saúde, Economia, Política

Postby mends » 05 Sep 2006, 14:52

interessante, recebido do Wall Street Journal:

Dear Subscriber,

Every year thousands of middle- and low-income high school seniors learn they've been rejected by America's elite colleges. What they may never learn is that candidates like themselves have been passed over for wealthy students with lesser credentials -- children of alumni, big donors or celebrities.

We're proud to announce an explosive new book by Wall Street Journal Writer Daniel Golden that exposes how America's richest families receive special access to elite higher education -- regardless of ability. THE PRICE OF ADMISSION: How America's Ruling Class Buys Its Way into Elite Colleges -- and Who Gets Left Outside the Gates (Crown Publishers, $25.95) reveals the corrupt admissions practices that favor the rich, the powerful and the famous.

The culmination of six years of investigative reporting by the Pulitzer Prize-winning journalist, THE PRICE OF ADMISSION names names, schools, grades and test scores. Among Mr. Golden's shocking findings:

* At least half the children of 425 big Harvard donors that applied to the school were accepted, based on Mr. Golden's study of those donors. By contrast, Harvard only admits 10 percent of applicants overall.

* Princeton admitted Sen. Bill Frist's son even though it gave him the lowest ranking on its academic scale. Sen. Frist is an alumnus, an ex-trustee and prominent politician -- and his family donated $25 million to the school.

* Brown University sought to expand its Hollywood connections by admitting the son of powerbroker Michael Ovitz, a mediocre student who'd been suspended in middle school for swinging a baseball bat at a female classmate. Even though Chris Ovitz dropped out in less than a year, Brown still reaped the benefits: It snagged Ovitz pals and A-list celebrities Martin Scorsese and Dustin Hoffman at university events.
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Fuvest

Postby Danilo » 05 Sep 2006, 15:03

Por falar em "access to elite higher education", a Fuvest diminuiu o número de questões da primeira fase de 100 questões pra 90. Mas tem algo que está pouco claro. Do manual:

A prova conterá 90 questões, valendo 1 ponto cada uma, das quais até 10% terão abordagem interdisciplinar, e versará sobre o conjunto das disciplinas do núcleo comum do Ensino Médio: Português, Matemática, História, Física, Geografia, Química, Biologia e Inglês. Todas as questões serão do tipo teste, com cinco alternativas sendo somente uma correta. A duração da prova será de 05 (cinco) horas.

Será que não haverá mais divisão entre as disciplinas? Vai virar um ENEM versão difícil?

Aproveitando pra fazer anúncio de utilidade pública:
O Kit FUVEST estará à venda nas agências credenciadas do BANESPA de 07/08 a 13/09/06. A taxa de inscrição poderá ser paga em qualquer agência bancária, no período acima mencionado. A entrega da ficha de inscrição nos postos da FUVEST ocorrerá nos dias 10 e 17/09/06, das 8h às 17h.
User avatar
Danilo
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 3230
Joined: 10 Sep 2003, 22:20
Location: São Paulo

Postby junior » 05 Sep 2006, 15:13

das quais até 10% terão abordagem interdisciplinar


Bom, pelo que entendi só NO MÁXIMO 10% é assim, não? Ou seja, os outros 90% têm divisão.
User avatar
junior
Grão-Mestre Saidero
Grão-Mestre Saidero
 
Posts: 887
Joined: 13 Feb 2004, 11:55
Location: Sei lá... Em algum lugar com conexão a internet! :-)

Postby mends » 05 Sep 2006, 16:17

:? :? :?

Começo a me preocupar com seu desempenho na prova de Português... :eyes:

até 9 questões "interdisciplinares". 81 questões com divisões por matéria.
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby Danilo » 06 Sep 2006, 00:24

Não fui claro.
Nos anos anteriores o manual especificava o número de questões de cada matéria tanto da primeira quanto da segunda fase. A primeira fase do ano passado teve 20 de português, 8 de inglês, e 12 das demais. Esse ano não tem nada especificado! Se for tudo salada como no ENEM eu acho que vai ser pior, pois pessoalmente gosto de começar 'aquecendo' por inglês ou alguma de exatas.
User avatar
Danilo
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 3230
Joined: 10 Sep 2003, 22:20
Location: São Paulo

Postby mends » 12 Sep 2006, 11:36

Majoring in IBM

Dissatisfied With Graduates,
Companies Design and Fund
Curricula at Universities
By ANNE MARIE CHAKER
September 12, 2006; Page D1

RALEIGH, N.C. -- When graduate students at North Carolina State University took their seats on the first day of a class called Services Management, the kickoff lecture wasn't delivered by a professor. Instead, it was given by a manager from International Business Machines Corp.


The company, in fact, helped develop the curriculum and awarded grants to the school with the expectation that the course would be taught -- all with the aim of producing graduates better prepared to work for IBM. The guest speaker, a regional manager, began his lecture by saying, "My name is Craig Nygard, and I am a services professional," later adding, "You have started thinking about tackling big problems and turning them into revenue opportunities."

A fast-moving, competitive economy -- and the perception that students are unprepared for its demands -- is creating a new phenomenon at colleges and universities: courses supported by, and tailored for, potential employers. In addition to IBM, other major corporations seeking to increase their presence and influence on campus include Credit Suisse Group and German auto maker BMW AG.

None have approached IBM's breadth of involvement in helping to create and promote a new discipline. In the past two years, IBM has been drilling its priorities into graduate and professional schools to help ease its transformation from a manufacturer of hardware and software to a provider of what it calls "solutions" and "services," including consulting and support services. The Armonk, N.Y., company has even developed a new academic field: "Service Sciences, Management and Engineering," or SSME.

SEARCH TOOL


• Use the Business-School Search tool to find an M.B.A. program to fit your needs, at CareerJournal.com/bschool.

The discipline focuses on the relationship between clients and service providers by combining studies in such disparate fields as computer science, engineering, management sciences and business strategies -- areas that IBM contends are too segregated in higher education, to the detriment of students, companies and, ultimately, the economy.

The curriculum offers an academic way of understanding interactions between client and provider, according to IBM, using a mix of scientific and business concepts to focus on areas that might not be core in either a Masters of Business Administration or computer-science program. Some of these concepts -- customer satisfaction, using mathematical models and market research, understanding a supply chain -- may already exist in graduate programs, but they are rarely packaged as a program of study in their own right.

The federal government is also keen on strengthening the relationship between universities and potential employers. That is one of the issues before the Commission on the Future of Higher Education, appointed by Education Secretary Margaret Spellings and comprising academics and corporate executives from companies such as Microsoft Corp., Boeing Co. and IBM. Its goal is to shake up what critics charge is complacency and unaccountability in higher education, leading to graduates who are poorly equipped for the realities of corporate work today.

The trend goes beyond the traditional ties between private industry and academia. Companies have long funded chairs for faculty -- or even academic centers -- in areas of particular interest. They underwrite research into business issues that eventually turn into case studies for classes. And executive-education programs housed in business schools cater to corporate employees with courses taught by university faculty. For companies, these links have promoted a better-prepared work force. Faculty, meanwhile, have incorporated real-world applications into the classroom.


IBM's Craig Nygard addresses the first Services Management class at North Carolina State University last month.
Now, though, critics worry about the implications of companies tailoring classes for their benefit, as IBM is doing. "This is a breach of academic integrity," says Jennifer Washburn, a fellow at the New America Foundation and author of "University Inc.," a 2005 book critical of corporate influence on education. She says such influence has mushroomed as universities face cutbacks in federal and state support, and as companies increasingly seek out the best talent. The upshot: "More and more universities are allowing companies to have a greater say...even when it compromises their own academic independence."

IBM, for its part, says the curriculum can help prepare students whether or not they go to work for the company. "This is much broader than IBM's focus.... It's becoming part of prominent types of jobs in most economies," says Gina Poole, IBM's vice president of university relations. Still, she says the company has a bottom-line advantage in helping to establish this curriculum. When students who have taken the courses look for jobs, they will be "more likely to consider and perhaps recommend IBM," says Ms. Poole.

The University of California, Berkeley -- which has also been working with IBM to develop coursework -- has created a "certificate" in Services Science, Management and Engineering, which started this fall. The company has also awarded research grants to five faculty members, IBM says. The effort began, says A. Richard Newton, dean of Berkeley's College of Engineering, when an IBM executive who sits on an advisory board suggested the school devote more resources to teaching service sciences.

"If IBM spends money on you, people start to get a little more motivated," says Robert Glushko, an adjunct professor at Berkeley's School of Information. This fall he is co-teaching a new course he helped create, titled The Information and Services Economy. This summer he met with IBM executives at the company's Silicon Valley research center to seek their advice on his syllabus. Among other readings, Mr. Glushko's students now are required to study selections from the IBM Systems Journal and an article by IBM's chief executive, Samuel Palmisano, published in Foreign Affairs magazine.

At IBM, revenue from its services business rose to $47.4 billion in 2005 from $12.7 billion 10 years earlier. Today, the company says, more than 50% of its revenue comes from areas it considers to be "services."

And, it argues, that is where the rest of the economy is headed as well. According to the Bureau of Labor Statistics, 83% of all employees in 2005 were in service-providing jobs. It is estimated that sector of employment will encompass 90% of all new jobs by 2012.

IBM is a big employer of North Carolina State graduates, says Ira Weiss, dean of the College of Management. And that, he says, is a top reason the university was eager to work with IBM to develop a curriculum in service sciences. The "services management concentration," which took about a year to build through intense collaboration between NC State faculty and IBM staff, officially began this fall.

The concentration is open to graduate students in both the M.B.A. and Masters of Sciences in Computer Networking programs, and will draw from research and teaching in both computer and business-related fields. The company has so far given five faculty awards of $30,000 each -- and the time of IBM employees -- to help create five courses.

In developing the curriculum, the university says it was careful to make the content broad enough so it could be applicable to students going to work at companies other than IBM, says Professor Mitzi Montoya-Weiss. The school is in the process of setting up an advisory board of corporate representatives from different industries to continue advising the program, to ensure that different perspectives are represented.

IBM says it invests $100 million a year in its university initiatives. Funding for its SSME efforts, which are part of that, have increased 30% in the past three years. Faculty receives grants starting at $10,000 to be used either for curriculum and course development that aim toward service skills, or specific research aimed at solving service-related problems. In some cases, the company contributes more than $100,000 for more-involved research projects, which can include hardware, software and staff support.

Since 2004, IBM has hosted a half-dozen conferences and workshops, inviting hundreds of faculty from universities around the country -- and the world -- in an effort it dubs "A Call to Action." At a recent workshop the company co-hosted in Washington, D.C., it showcased efforts by faculty at universities such as Arizona State University and UC Berkeley to incorporate services into courses. Corporate rivals such as Hewlett-Packard Co., Oracle Corp. and Accenture Ltd. joined the discussion.

Mary Jo Bitner, who teaches marketing at Arizona State, says talks with IBM have influenced her teaching. "I have to teach the course more broadly than just from an IBM perspective, but what they've done has inspired us to...rethink what we do," she says, adding that she has received a "small honorarium" from the company.

Ken Laudon, a professor at New York University who teaches a class this semester called "Managing the Digital Firm," says he hasn't received any money from IBM. But a recent presentation by IBM on service sciences to his class inspired some changes in his teaching this fall.

"We're going to spend three hours on service sciences, whether to criticize it, support it, have IBM come in and talk about it, and just consider it. It's a serious idea from a serious company with serious money," he says. "You have a big gorilla jumping up and down. How can you not listen to it?"

Write to Anne Marie Chaker at anne-marie.chaker@wsj.com
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 12 Sep 2006, 12:37

texto sensacional sobre cotas e racismo.

Azevedo

Eram umas 20 pessoas. Eles me vaiaram com o mesmo entusiasmo com que as outras, sei lá, 150 pessoas me aplaudiram. Assim é a vida. O fato de ter conseguido a maioria eventual ali não significa que eu estava certo. A causa do frei, em defesa das cotas e do Estatuto do Negro, é que é indefensável. Ele diz, por exemplo, que um negro com a mesma escolaridade de um branco ganha menos. Atribui os dados ao IPEA. O IPEA não consegue acertar nem previsão se crescimento. Mas vá lá.

Sendo verdade, impor cotas na universidade por quê? Para ampliar a discriminação? Sendo verdade, é claro que o trabalho é de outra natureza então. Aí o frei contou o caso do Banco Itaú, que passou a aplicar, por vontade própria, uma espécie de política de cotas. Pronto: ele me deu o melhor argumento contra as cotas legais. O trabalho é de convencimento da sociedade. E se orgulhou que haja negros sendo promovidos. Provavelmente, os há porque são competentes. Ou seria voltar ao tempo da casa grande e da senzala promover um negro só porque é negro. De qualquer modo, estou certo de que os bancos contribuiriam mais com os pobres, negros ou não, se cobrassem um spread menor... Os presentes gostaram dessa idéia — menos o Educafro.

A questão também esbarra num mito: a de que a maioria no Brasil é negra. Não é. Só 6% são negros no Brasil. 52,1% são brancos. E há 41,4% de mestiços. Como o Brasil não é institucionalmente racista e como a colonização portuguesa seguiu padrão distinto da espanhola ou da inglesa, a mistura é grande. Outro mito é o de que a maioria dos pobres é constituída de negros. É mentira. Mais de 70% da PEA do país ganha até três mínimos. Tudo gente pobre. Como os brancos são maioria, há mais brancos pobres do que pretos pobres. Pode-se dizer, talvez, que a maioria dos pretos é pobre. Se for verdade, vai-se resolver a questão com políticas sociais universalistas. Se o país parasse de torrar dinheiro com ProUni e com universidade e investisse maciçamente em ensino fundamental e médio, os pobres seriam os mais beneficiados — os negros também.

O próprio Frei David é quase tão branco quanto eu. Ele tem de negro, creio, o que eu tenho de índio — acreditam? Algo em torno de 25% no meu caso. É tão afrodescendente quanto eurodescendente, como sou. Disse ter escolhido ser negro porque é uma escolha cristã. O cristianismo não tem nada com isso. É a religião dos gentios. “Catholicus” quer dizer universal. De todo modo, ele escolha ser o que achar melhor. O que a gente não pode, como país, é rasgar as leis universalistas porque um grupo de militantes decidiu que ser negro é politicamente mais interessante.

O debate era sobre cotas. Os números das universidades brasileiras indicam que elas são desnecessárias. Tratarei disso em outro texto. A seguir o ritmo de crescimento de negros e pardos na universidade, em menos de uma década, os brancos é que estarão sub-representados no ensino superior. Criaremos cotas para brancos? Esse debate é uma bobagem. Uma bobagem cara. E interessa a militantes profissionais, não a brasileiros comuns, que é o que somos todos, para o bem e para o mal.

Falei coisas assim, talvez com um pouco mais de ênfase no calor do debate. Eu diria que certamente com mais ênfase. Sou sempre muito entusiasmado. Por isso um grupo de oprimidos muito saudáveis, uns fortões e umas fortonas, boa parte universitários, me vaiou. E tentou me calar no grito. O qúe é bobagem. Também sei falar alto. E a vaia cresceu quando eu disse que o verdadeiro negro do Brasil é o branco macho, heterossexual, pobre e católico. Há coisa mais sem charme do que isso? Que ONG se interessará por este ser desprezível? Um branco pobre não tem a quem culpar.

Em suma: eu me diverti a valer. E ainda deu para quase debater com Frei David a Primeira Epístola de São Paulo aos Coríntios. Foi uma proposta minha. Mas ele não me pareceu disposto para a teologia nesta noite. Espero que tenha sido tão bom para ele como foi para mim. Quanto ao pessoal que me vaiou, dizer o quê? Era o mínimo que eu esperava.

Minha saudação e meu abraço também para os professores Cláudio Shikida, contra cotas, e Sérgio Costa, favorável. É mentira que todo debate é útil. Alguns são absolutamente inúteis. Gostei deste de hoje. O frei até aplaudiu a minha “coragem” (sic) de dizer o que penso. E o que eu penso? Que raça é uma besteira, que todos devem ser iguais perante a lei e que é preciso que o Estado pare de financiar universidade para rico e invista maciçamente no ensino fundamental e médio.

Tristes tempos em que é preciso ter “coragem” para dizer coisas como essas...
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 27 Sep 2006, 09:20

Professores da PUC são acusados de fraudar currículos
Informações no Currículo Lattes não têm comprovação e foram alteradas após sindicância

Simone Iwasso

Dois professores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) são acusados pela própria direção da instituição de terem fraudado dados de seus currículos profissionais na Plataforma Lattes - sistema que agrupa informações acadêmicas e de experiência de trabalho de professores e pesquisadores do País, mantido pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Os problemas incluem falta de comprovação de graduação, de mestrado, de pós-doutorado, de bolsas de estudo, de número de orientandos, de publicações em livros e revistas e de horas contratuais prestadas à universidade.

O caso veio à tona a partir de uma denúncia recebida pela direção do campus Marquês de Paranaguá (na região central de São Paulo), que abriga os cursos das áreas de exatas e tecnologia. A direção da unidade procurou as instituições de ensino onde os professores diziam ter estudado, consultou as publicações citadas e redigiu, em um relatório, todas as falhas encontradas. O documento foi entregue no início do mês à reitoria e à Fundação São Paulo, mantenedora da universidade.

A reitora da PUC-SP, Maura Bicudo Véras, informou, por meio da Assessoria de Imprensa, que abriu uma sindicância e nomeou três professores para cuidarem do caso. Eles terão 30 dias para chegar a uma definição, a partir dos documentos reunidos pela direção do campus Marquês de Paranaguá. Neste tempo, os professores, cujos nomes não foram divulgados, podem também apresentar provas que mostrem que não houve erros nas informações apresentadas em seus currículos e encerrar o caso.

Segundo o relatório, um dos professores dizia ter três cursos de graduação - apenas dois foram comprovados. Tinha também um pós-doutorado no exterior, o que também não havia documentação para prová-lo. Essas informações estavam no Currículo Lattes do professor até maio. No dia 9 deste mês, um dia antes da abertura da sindicância, ele retirou os dados do documento. O relatório apresenta quatro versões diferentes do currículo do professor, cada uma suprimindo partes presentes nas anteriores.

Isso pode acontecer porque o que está escrito na Plataforma Lattes é de responsabilidade do professor. Ao inserir seus dados, ele concorda com um termo no qual fica claro que todas as informações são verdadeiras e de sua responsabilidade. Em caso de denúncias, uma comissão de investigação checa o currículo, inclusive se a pessoa recebeu algum benefício, como bolsa de pesquisa, por itens não comprovados.

'A plataforma é um grande avanço, melhorou e evitou muita burocracia. No entanto, a idoneidade das pessoas é diferente, e sabemos que há fraudes. Há uma estimativa de que de 10% a 20% dos currículos de lá tenham problema. E todas as universidades e agências de fomento o usam como referência', afirma Robson Mendes Matos, professor da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e secretário da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC).

Ele conta que foi vítima de uma fraude. 'Descobri que um professor, para concorrer a uma bolsa, tinha colocado no currículo dele um trabalho de pesquisa que tinha sido orientado por mim. Fui atrás e hoje ele foi banido da plataforma.'

O CNPq informou que há outros casos do tipo sendo investigados, mas não informa quantos são. O órgão, no entanto, criou em julho um processo de cruzamento de informações com outras bases de dados, como da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e de universidades, para refinar as informações.
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 05 Oct 2006, 19:04

At Harvard, Religion Course
May Be Required

Curriculum-Revision Plan
Aims to Bolster Study
Of Humanities, Sciences
By ZACHARY M. SEWARD
October 5, 2006; Page D2

A Harvard University committee charged with revising curriculum proposed that undergraduates be compelled to take a course in religion as part of a new set of course requirements that breaks sharply from the school's peer institutions.

A preliminary report distributed to faculty yesterday recommends scrapping much of the current curriculum in favor of new "general education" requirements spanning the humanities and sciences. The most striking proposals address criticism that Harvard's liberal education fails to adequately prepare students for lives after graduation.

The proposed requirement in religion, dubbed "Reason and Faith," has little parallel in higher education, authors of the report said. It would address topics from personal beliefs to foreign policy to the interplay between science and religion. The report, which calls traditional academics "profoundly secular," seeks to place Harvard's students and faculty in the center of contemporary religious debates.

"I think 30 years ago," when the school's curriculum was last overhauled, "people would have said that religion is not something that everyone needs to know," said Louis Menand, a Harvard professor and co-chairman of the committee that drafted the report. "But today, few would disagree that religion is supremely important to modern life."

Harvard's faculty of arts and sciences will now consider the report, and significant changes could be made before voting on the proposals. They are the centerpiece of a broader curricular review, launched four years ago, that has suffered from delays, criticism and the upheaval of Harvard's administration. Lawrence H. Summers stepped down as the school's president this year under pressure from faculty, and a former president, Derek C. Bok, is serving in the interim until a successor is found.

Mr. Summers had pushed strongly for a renewed focus on the sciences, but the report issued yesterday doesn't significantly alter the school's requirements in that area. Students would still have to take one course each in life science and physical science.

In all, the report establishes 10 requirements for students to fulfill outside of their majors. They include ethics, culture, U.S. history and foreign societies. The current curriculum requires study in more-specific academic disciplines.

"The role of general education, as we conceive it, is to connect what students learn at Harvard to life beyond Harvard, and to help them understand and appreciate the complexities of the world and their role in it," says the report. It notes that 53% of graduating seniors at Harvard say they expect to enter professional school in business, medicine or law, while just 18% plan to pursue a Ph.D.

Prof. Menand, in an interview, likened the report to the curricular reform instituted in 1945 by James Bryant Conant, then Harvard's president. That reform, known as the "Red Book," also stressed civic values in undergraduate education and led many of Harvard's peers to adopt similar changes.

Academic requirements vary widely across the Ivy League, from Columbia University's strictly defined "great books" curriculum to Brown University's "open curriculum" with few requirements outside of students' majors. An earlier version of Harvard's general-education report, issued in 2004, proposed "distribution requirements" similar to Yale University's system, which is more closely grounded in academic disciplines.

Write to Zachary M. Seward at zachary.seward@wsj.com
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 19 Oct 2006, 18:24

Why It Takes a Doctorate
To Beat Inflation
October 19, 2006; Page A2

The typical American worker with a four-year college degree earns a lot more money than a similar worker who didn't go beyond high school -- 45% more.

Education does pay. But in today's economy, getting a bachelor's degree is no longer a guarantee of raises big enough to beat inflation.

WALL STREET JOURNAL VIDEO



David Wessel discusses a growing disparity in the salaries of workers in America.

CAPITAL EXCHANGE



Send comments on this week's column to capital@wsj.com.Although the best-paid college grads are doing well, wages of college grads have fallen on average, after adjusting for inflation, in the past five years. The only group that enjoyed rising wages between 2000 (just before the onset of the last recession) and 2005 (the most-recent data available) were the small slice with graduate degrees.

Think about that: Even though the economy and productivity have been growing smartly, lots of workers who played by the rules and went the distance to get a four-year college degree aren't getting ahead.

How come? Labor's slice of the apple is smaller and corporate profits' slice is larger, but that's probably temporary. The more lasting trend: Labor's share has been sliced increasingly unevenly. The very best-paid workers are getting the bulk of the raises.

Wage inequality has been widening for a couple of decades; the trend didn't coincide with the election of President Bush. At first, Americans in the middle were gaining on those at the bottom, and Americans at the top were gaining on those in the middle, and so on, all at about the same pace.


But in the past decade, the gap between the bottom and the middle hasn't widened much while wages at the top have pulled away. The wage gap between those with business, law, medical or other postgraduate degrees has widened a lot more than the gap between college and high-school graduates. Even excluding capital gains, tax-return data crunched by Emmanuel Saez of the University of California at Berkeley show that the top 1% in the U.S. got 16% of all income in 2004, compared with 9% in 1984.

Before nitpicking emails arrive: No single set of numbers gives a complete picture. The data in this chart cover only cash wages -- not health benefits or pensions. If they were included, most of those inflation-adjusted minuses would turn to pluses. But inequality wouldn't disappear. The best-paid 20% of workers on private payrolls are three times as likely to have health insurance as those in the bottom 20%, and this tally doesn't count stock options and the like -- and you know who gets the bulk of those.

The question isn't whether the gap between winners and losers in the labor market is widening; it's why. And it's no longer as simple as saying: The more education one gets, the more one earns. Something more complicated is driving up pay at the top.

Explanations come in three strains, all of which have some merit. One, it's more socially acceptable than it was a generation ago for the top-tier chief executive, hedge-fund manager or baseball players to make an enormous amount of money. Two, the world has changed in ways that make the No. 1 or No. 2 -- whether a trial lawyer or a rock star -- much more valuable than No. 19 and 20. As technology has helped create superstars, the gap between Oprah's paycheck and those of local talk-show hosts is larger than ever.


And, three, there's the influence on supply and demand of globalization and technology. At the high end, sharply rising wages suggest demand for the most-educated workers is growing faster than the supply. "The very top is doing very well," says Harvard University labor economist Lawrence Katz. "It's changes in demand, combined with the fact that it's very hard to replicate a lot of that talent... and we haven't expanded the ranks of those professions as fast as we could."

At the bottom, where the supply is influenced by the ranks of unskilled immigrants and laid-off workers falling out of the middle class, demand for hotel workers, nursing aides, security guards and the like may be helping to prop up wages even though the minimum wage hasn't kept up with inflation.

It is in the middle -- where many four-year college graduates work -- that imports, overseas outsourcing and technology seems to be reducing U.S. employer demand most significantly, and thus restraining wages.

That is the kind of shift in the tectonic plates of the economy that produces political earthquakes.

• Send comments to capital@wsj.com and see a Q&A next Thursday at WSJ.com/Capital.
"I used to be on an endless run.
Believe in miracles 'cause I'm one.
I have been blessed with the power to survive.
After all these years I'm still alive."

Joey Ramone, em uma das minhas músicas favoritas ("I Believe in Miracles")
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 30 Oct 2006, 08:37

Escolas e universidades federais deverão ter tradutor para surdo
Decreto passa a valer em dezembro; professores também aprenderão língua dos sinais

Ricardo Westin

A partir do dia 23 de dezembro, todos os colégios e universidades federais do País estarão obrigados a contratar intérpretes da língua dos sinais para que os estudantes surdos possam acompanhar as aulas. Ao mesmo tempo, todas as universidades - públicas e particulares - terão de incluir aulas de Libras (sigla de língua brasileira de sinais) nos cursos de formação de professores (como letras, matemática e história)e de fonoaudiologia.

As novas obrigações são um grande avanço no sistema educacional brasileiro. O País tem, de acordo com o Censo 2000, cerca de 5,7 milhões de pessoas com deficiência auditiva - 3% da população. O número inclui as pessoas que nasceram surdas e as que perderam a audição ao longo da vida.

Os índices da educação dão uma dimensão da importância da inclusão da Libras nas salas de aula. Segundo o Ministério da Educação (MEC), existem 66.261 alunos surdos da educação infantil ao ensino médio - 0,12% do total. No ensino superior, só 974 - 0,02%. A diferença nos porcentuais mostra a dificuldade para chegar à universidade.

No passado, a tendência das escolas, tanto as regulares como as voltadas para os surdos, era “oralizar” os alunos, isto é, fazer com que aprendessem a falar e a ler os lábios. O conceito começou a mudar no início dos anos 90, quando se chegou à conclusão de que nem todos tinham aptidão para a “oralidade”. A língua dos sinais passou a ser permitida.

Kátia Cerniauskas nunca se deu bem com a “oralização”. Por isso, só pôde cursar uma faculdade quando a PUC de São Paulo, particular, decidiu contratar intérpretes de Libras. Ela tem 46 anos e está no último ano do curso de pedagogia. “Sem intérprete, eu não teria condições de estar aqui”, diz Kátia, traduzida por uma intérprete. A PUC tem 12 tradutores para 14 alunos.

LÍNGUA BRASILEIRA
Na Libras, cada palavra é “dita” por meio de um sinal próprio com as mãos. “Obrigado”, por exemplo, lembra uma continência militar. “Deus” é representado pelo dedo indicador apontado para cima. As palavras só são ditas letra por letra quando não têm um sinal específico, como os nomes de pessoas. As expressões faciais são importantes - diferenciam, por exemplo, “gostar” de “amar”. Cada país tem sua própria língua de sinais. A do Brasil é diferente da de Portugal. Por isso, é considerado bilíngüe quem sabe português e Libras.

A Libras também tem uma estrutura gramatical e sintática própria. A frase “ela vai para casa”, por exemplo, é formada pelos sinais “casa” e “ir”. Os verbos não são conjugados, como se estivessem no infinitivo. É preciso apontar para a pessoal sobre quem se está falando.

A intérprete de Kátia é Andréa de Oliveira, de 35 anos. Ela fica na frente da turma - de preferência ao lado do professor - e traduz para a Libras tudo o que se diz na aula e para o português tudo o que diz a aluna. São quatro horas movendo braços e mãos. “Se não faço alongamento antes da aula, fico toda dolorida.”

Segundo a Andifes (associação que reúne os reitores das federais), as universidades já solicitaram ao MEC autorizações para contratar tradutores. Ainda não se sabe o tamanho da demanda. A UnB (Universidade de Brasília), por exemplo, tem sete deficientes auditivos em cursos como comunicação social, direito e engenharia mecânica.

O MEC aplicará em janeiro o primeiro exame oficial de proficiência em Libras do País. Esse certificado poderá ser um dos requisitos exigidos pelos colégios e pelas universidades federais para contratar os intérpretes.

Na sexta-feira, teve início o primeiro curso superior voltado para a formação de professores da língua de sinais. Será como os demais cursos de letras, com a diferença de que, em vez de se habilitar em português ou inglês, o estudante se especializará em Libras. O curso é coordenado pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e ministrado simultaneamente, pela internet, em outras oito faculdades públicas. “Os surdos estão finalmente tendo o direito da educação”, diz Marlene Gotti, assessora técnica da Secretaria de Educação Especial do MEC.

Para Maria Aparecida Leite Soares, responsável pelo Ambulatório de Atendimento Pedagógico de Crianças Surdas da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), o simples uso da Libras não garante o sucesso da educação. Além de muitos professores não estarem preparados, ela diz que parte das famílias não consegue identificar logo a surdez do bebê, o que compromete o aprendizado.

Na opinião de Maria Aparecida, o ideal é que os surdos ao mesmo tempo se “oralizem” e aprendam a Libras. “Seria ótimo se todas as pessoas soubessem a língua de sinais. Mas não é essa a realidade. Vivemos num mundo de ouvintes.”
"I used to be on an endless run.
Believe in miracles 'cause I'm one.
I have been blessed with the power to survive.
After all these years I'm still alive."

Joey Ramone, em uma das minhas músicas favoritas ("I Believe in Miracles")
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 10 Nov 2006, 12:32

olha aí a vida do U*b@n*...

Image
Last edited by mends on 10 Nov 2006, 13:50, edited 1 time in total.
"I used to be on an endless run.
Believe in miracles 'cause I'm one.
I have been blessed with the power to survive.
After all these years I'm still alive."

Joey Ramone, em uma das minhas músicas favoritas ("I Believe in Miracles")
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby mends » 10 Nov 2006, 12:34

:lol:

Image
"I used to be on an endless run.
Believe in miracles 'cause I'm one.
I have been blessed with the power to survive.
After all these years I'm still alive."

Joey Ramone, em uma das minhas músicas favoritas ("I Believe in Miracles")
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

Postby junior » 10 Nov 2006, 13:32

:shy: :shy: Não ponha meu nome aqui, pq se meu orientador descobre, já sabe... :z :z :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
junior
Grão-Mestre Saidero
Grão-Mestre Saidero
 
Posts: 887
Joined: 13 Feb 2004, 11:55
Location: Sei lá... Em algum lugar com conexão a internet! :-)

Postby mends » 10 Nov 2006, 13:51

yes, sir! :x:
"I used to be on an endless run.
Believe in miracles 'cause I'm one.
I have been blessed with the power to survive.
After all these years I'm still alive."

Joey Ramone, em uma das minhas músicas favoritas ("I Believe in Miracles")
User avatar
mends
Saidero MegaGoldMember
Saidero	MegaGoldMember
 
Posts: 5183
Joined: 15 Sep 2003, 18:45
Location: por aí

PreviousNext

Return to Papo Sério